Ga naar de hoofdinhoud
Dental Clinics - Tand of kies trekken – Dental Clinics-min
uit 23.046 reviews

Wat zijn verstandskiezen?

Verstandskiezen zijn de laatste kiezen die achter in de mond naar boven komen. Bij veel mensen verschijnen de verstandskiezen tussen hun 17de en 25ste levensjaar. Deze kiezen groeien vaak niet goed door en kunnen scheef (gaan) staan. Dit kan leiden tot complicaties. Vanwege hun positie in de mond zijn verstandskiezen moeilijk schoon te houden wat het risico op gaatjes en tandvleesziektes verhoogt. Dit kan, in enkele gevallen, leiden tot ontstekingen in de kaak en het verliezen van de aangrenzende tand.

Om deze redenen kan het nodig zijn één of meerdere verstandskiezen te laten verwijderen. Uiteraard bespreken we samen met jou of dit in jouw geval ook nodig is. Het verwijderen van tanden of kiezen wordt ook wel extractie genoemd.

Verstandskiezen verwijderen bij Dental Clinics

Bij Dental Clinics richten we ons op een pijnloze behandeling. We gaan zorgvuldig te werk waardoor je ook minder napijn voelt. Overleg met jouw behandelaar ook over de nazorg en pijnstilling. Dit zorgt voor een comfortabeler herstelproces. Daarnaast hanteren we geen hoge kosten door een eigen bijdrage, wat de financiële last voor jou als patiënt aanzienlijk vermindert.

In sommige gevallen moet de verstandskies door de kaakchirurg worden verwijderd. Op basis van uitgebreide diagnostiek met behulp van röntgenfoto’s, wordt de beslissing genomen om de verstandskies te verwijderen door één van onze behandelaren of een kaakchirurg.

Dental Clinics - DC Koog a-d Zaan 30-05-2024 32

Hoe worden verstandskiezen verwijderd bij Dental Clinics?

Het verwijderen van een verstandskies gaat als volgt:

1. De tandarts beslist samen met jou of de verstandkies verwijderd moet worden aan de hand van klinisch onderzoek en een röntgenfoto. Vaak wordt dit tijdens het periodiek mondonderzoek besproken en onderzocht.
  2. Wanneer de verstandskies er inderdaad uit moet, krijg je eerst een plaatselijke verdoving. Daarna beoordelen we de positie en de staat van de kiezen. De behandeling wordt over het algemeen uitgevoerd onder lokale verdoving, maar in enkele gevallen kan er gekozen worden voor een sedatie of narcose. Ben je angstig voor de behandeling? Bespreek dit dan met je tandarts.
  3. Hoe de ingreep zelf verloopt verschilt per geval. Dit is afhankelijk van of de kies al is doorgebroken of een meer gecompliceerde behandeling.
  4. Na de behandeling wordt er gehecht en krijg je een gaasje op de wond. De behandelaar legt je uit hoe je de wond zo goed mogelijk kunt behandelen, zodat je zo min mogelijk napijn ervaart.

De nazorg bij het trekken van verstandskiezen

De nazorg is heel belangrijk voor een vlot herstel na het trekken van verstandskiezen. Een paar punten om rekening mee te houden:

• Direct na de ingreep adviseren we je om rust te houden en jouw kaak te koelen om zwelling te verminderen.
  • Het is ook belangrijk de eerste uren na de ingreep niet te spoelen, zuigen of blazen om het bloedstolsel in stand te houden.
  • In de dagen die volgen raden we je aan zachte voedingsmiddelen te eten en je mond goed te verzorgen.
  • Om pijnklachten te verminderen kun je pijnstillers gebruiken op aanwijzing van je behandelaar.
  • Volg altijd de specifieke schriftelijke instructies van jouw tandarts of kaakchirurg op voor een optimaal herstel.

Wanneer contact opnemen?

In sommige gevallen verloopt de nazorgperiode niet zoals gewenst. Neem onmiddellijk contact op in de volgende situaties:

• Je krijgt koorts hoger dan 39˚C na de extractie of koorts van boven de 38.5˚C die langer dan 3 dagen aanhoudt (een lichte verhoging is normaal direct na de extractie).
  • De pijn of zwelling neemt niet af maar verergert, 4 tot 5 dagen na de extractie.
  • Het bloeden van de wond stopt niet.
  • Er ontstaat een ontsteking in het tandvlees rondom de extractieplek.
  • Je ervaart zwelling of bloeduitstortingen in andere delen van jouw gezicht.

Kosten van verstandskiezen trekken

De kosten voor het trekken van verstandskiezen variëren en hangen af van de complexiteit van de behandeling.

Veel tandartsverzekeringen dekken een deel van de kosten van deze ingreep, maar wij raden je aan om vooraf bij jouw verzekeringsmaatschappij of behandelaar te informeren naar de specifieke dekking.

In sommige gevallen kan een verwijzing naar een kaakchirurg nodig zijn. Dit kan ook invloed kan hebben op de kosten en de verzekeringsdekking. Voor meer informatie over onze kosten, bezoek je onze pagina met de tandartstarieven.

Vind een Dental Clinics-praktijk bij jou in de buurt

Ervaar je kiespijn of heb je al een verwijsbrief voor het verwijderen van jouw verstandskiezen? Neem dan contact met ons op voor het maken van een afspraak.

Ben je nog geen patiënt bij Dental Clinics? Schrijf je dan eenvoudig online in als nieuwe patiënt. Meer weten over het verwijderen van verstandskiezen? Bekijk dan onze veelgestelde vragen pagina.

Veelgestelde vragen over het trekken van verstandskiezen

Verstandskiezen zijn de laatste set kiezen die meestal tussen de leeftijd van 17 en 25 jaar doorbreken. Ze moeten vaak verwijderd worden omdat ze pijn, infecties of andere tandproblemen kunnen veroorzaken.

Dit verschilt per persoon. Over het algemeen duurt het herstel duurt een paar dagen tot een week. Het kan echter enkele weken duren voordat de mond volledig genezen is.

Pijn kan worden beheerd met voorgeschreven pijnstillers. Zwelling kan worden verminderd door ijszakjes op de plek waar de kies getrokken is aan te brengen.

Heb je nog een vraag over het trekken van verstandskiezen die hier niet tussenstaat? Bekijk dan de pagina met veelgestelde vragen over dit onderwerp.

Dental Clinics - Gezondheid & het gebit – Dental Clinics

Je bent van harte welkom!

Nieuwe patiënt?